Nederhop

Project Description

Portrays of Dutch Rappers

 

As I noticed a shift taking place at the image of Dutch rappers, I invited them into the studio for a portray.

Rapping about rough streetlife? The new generation also talks about uncertainties in their lives and about love.

Text by Saul van Stapele

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2012/april/12/rappers-van-nu-zijn-lief-1091760

Project Details

  • PublicationNRC Handelsblad, NRC NEXT
  • Nederhop

    Nederhop

    Kempi Wie in 2012 de straat oversteekt omdat er een rapper aankomt, doet dat om een handtekening te vragen. Rappers zijn de nieuwe volkszangers en iedereen host mee in de polonaise. De holle karikatuur van de op geld en geweld beluste rapper, is vervangen door een nieuw stereotype: de rapper als kwetsbare artiest met een grappige, grote mond en een hart van goud. De rapper als ideale schoonzoon, of -dochter. Slechts een enkeling legt nog de link met vroeger, zoals Zanillya, dochter van Bobby Farrell (Boney M) en winnares van de hiphopfinale van De Grote Prijs van Nederland. Zanillya is een krachtige rapster die in tekst en muziek haar voorbeelden lauwert, zowel uit verleden als heden. Ze valt op in een generatie die met de pioniers niet zoveel meer heeft. Die moet lachen om de veel te wijde broeken van weleer, de achterhaalde boombap-producties, het benaderen van hiphop als iets heiligs gericht op een kleine kring van Mensen Die Het Begrijpen. De meeste rappers van nu zijn pragmatisch. Ze rappen om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken en hebben medelijden met oudere rappers die het ‘puur’ wilden houden en op hun veertigste nog steeds geen fatsoenlijk inkomen hebben. Rap is voor hen economie. Ze zijn strategisch in carrièrekeuzes, het gebruik van sociale media en hun muziek. Ze klussen bij met kleding, websites en workshops, en beheren steeds vaker hun eigen carrière. Muzikaal was Nederlandse rap nog nooit zo divers. Het rappende machinegeweer Skinto uit de Bijlmer en Pool van het Jaar Mr. Polska stuiteren het liefst op en neer op brullende beats met invloeden uit dubstep en grime; BolleBof en Yes-R maken eenvoudig te behappen, melodieuze raps voor tieners; RBDjan en Matarr leveren stevige straatrap. Maar ook in het eigen oeuvre is de nieuwe Nederlandse rapper veelzijdig. Het ene moment trommelt hij nog met volle kracht op zijn borstkas, het volgende reflecteert hij ingetogen over een verloren liefde, het belang van verantwoordelijk gedrag of gemaakte fouten. De nieuwe rapper is een hit op televisie en in het maatschappelijk debat. Mr. Polska schrok zelf van de snelheid waarmee hij boegbeeld werd van Polen in Nederland, maar was ook trots dat hij „kon helpen een positief beeld neer te zetten”. De nieuwe rapper draagt graag een steentje bij aan de maatschappij. Mr. Polska hoeft er niet minder omfloerst voor over seks en drank te rappen; dat hij BN’er en spreekbuis is staat los van zijn muziek. Voor de nieuwe generatie vormt televisie een carrièremogelijkheid op zich: de goudeerlijke rapper als komische noot op het beeldscherm. Binnenkort lanceert de TROS, na het succes van Ali B Op Volle Toeren, een nieuw vrolijk tv-programma, De Invasie, waarin ‘stadse allochtonen oer-Hollandse dorpsbewoners ontmoeten’. Met in de eerste opgenomen aflevering onder anderen Kempi, Negativ, Mr. Polska en Kleine Viezerik, de nieuwe beste vriend van Willeke Alberti; de vol getatoeëerde rapper die iedereen kent zonder een plaat van hem te hebben gehoord. Don’t believe the hype? De nieuwe rapper zit bij Koffietijd. Deze generatie is even trots op het eigen talent als op commercieel succes. De nieuwe rappers zoeken naar melodieën, zijn wars van taboes en stellen zich in hun raps som zonder omhaal kwetsbaar op. Deze generatie bereikt daarmee een publiek dat niets heeft met harde raps, ingenieuze rijmschema’s en de rauwere kant van de straatcultuur. Kempi vulde zijn intense straathoekblues over cocaïnehandel en slavernij aan met kampvuurhiphop over de liefde, omdat hij ook wel eens „op de voorkant van de krant” wilde staan. Het lukte. Vrijwel alle hier door Cindyn Heijnen geportretteerde rappers rapten over de liefde. Ze zijn niet bang een zachtere kant te tonenen ook te rappen over eenzaamheid, persoonlijke twijfels en verantwoordelijkheid. Deze generatie rappers heeft de afgelopen jaren met succes een eigen, karakteristiek Nederlandse stijl ontwikkeld, met volop ruimte voor muzikaal experiment, en met thema’s en emoties die als nooit tevoren bij het grote publiek aanslaan.

  • Nederhop

    Nederhop

    YesR

  • Nederhop

    Nederhop

    Zanillya

  • Nederhop

    Nederhop

    Matarr

  • Nederhop

    Nederhop

    Kleine Viezerik

  • Nederhop

    Nederhop

    Mr. Polska